Jak prezentuje się problematyka identyfikacji wizualnej marki modowej od strony prawnej? Zapewne nikt nie zadaje sobie tego pytania dopóki nie stanie przed wyzwaniem stworzenia identyfikacji wizualnej własnej marki. Wydawać by się mogło że jest to prosta sprawa, jednak prawda jest inna. W niniejszym wpisie oprócz wyszczególnienia elementów składających się na identyfikację wizualną przedstawię również prawne aspekty dotyczące logo marki.
Zanim zaczniemy myśleć nad tym, jak potencjalny klient, czy partner biznesowy miałby nas postrzegać warto poznać wszystkie elementy, które składają się na identyfikację marki modowej, które prezentuję poniżej:
1. Logo – czyli znak identyfikujący markę, jego celem jest stworzenie powiązania z produktem i skojarzenie go z konkretną marką przez konsumenta;
2. Kolorystyka – inaczej mówiąc kolory, które będą indywidualizowały markę na tle innych w tym również określenie kolorów przeważających, bądź inna forma, którą charakteryzuje barwa;
3. Strategia komunikacji marki – czyli to, co marka chce o sobie przekazać swoim klientom. Istotną kwestią jest to aby taki przekaz był spójny, tak więc jeżeli tworzymy ubrania dla młodych ludzi reklamując się jako kreatywni designerzy to sami zaskakujmy, promujmy indywidualność, proponujmy ciekawe projekty, itd.;
4. Sesja wizerunkowa – inaczej działania mające na celu kreowanie naszego wizerunku, a co za tym idzie również naszego produktu. Robimy kolorowe buty? Niech kolory i charakterystyczne wzory będą naszym znakiem rozpoznawczym wyróżniającym naszą markę spośród konkurencji na rynku. Z pewnością pomoże nam to w zajęciu odpowiedniej pozycji w świadomości potencjalnego klienta;
5. Działania PR – inaczej zarządzanie komunikacją pomiędzy marką a klientem, które ma na celu kreowanie wizerunku marki oraz dbanie o jej dobre postrzeganie;
6. Eventy promujące – to nic innego jak różnego rodzaju wydarzenia, na których możemy się zaprezentować przed szerszym kręgiem odbiorców. Warto korzystać z takich okazji i dać się poznać, a tym samym pomóc sobie w zaistnieniu na rynku;
7. Social media – nikogo już nie dziwi, że promocja z bilbordów, gazet i telewizyjnych reklam przeniosła się do Internetu, a w szczególności na portale społecznościowe, gdzie łatwiej jest pokazać swój produkt potencjalnie zainteresowanym klientom. Nie jest żadną tajemnicą, że portale społecznościowe to świetne narzędzie marketingowe, dlatego warto z nich korzystać, jednak należy to robić w sposób umiejętny, bo nikt nie przepada za zbyt nachalną reklamą;
8. Visual merchandising salonów sprzedaży – skoro była już mowa o logo, kolorystyce i sesji wizerunkowej, to warto jeszcze dodać kilka słów na temat wyglądu salonów sprzedaży. W galeriach handlowych i w centrach miast roi się od sklepów oferujących podobne towary. Warto zatem wyróżnić się od całej reszty ciekawą i nietuzinkową konwencją witryny, która złamie stereotypowy obraz reklamy wykorzystując charakterystyczne dla nas cechy. W końcu liczy się pomysł, a zatem dajmy mu żyć również na sklepowych witrynach.