Prawo szyte na miarę
[Prawo mody]

8540466216_8a3444fc2e_c

Branża modowa na świecie jest jedną z najbardziej dochodowych gałęzi przemysłu, której wartość liczy się w tej chwili w miliardach dolarów. Nic więc dziwnego, że w celu usprawnienia obsługi prawnej tak olbrzymiego rynku narodziła się nowa specjalizacja w prawie.  Osobą, którą uważa się za pionierkę w wyodrębnieniu tej specjalizacji jest Susan Scafidi, która jako pierwsza zaczęła wykładać prawo mody jako osobny przedmiot jak również przy wsparciu Diane von Furstenberg oraz Council of Fashion Designers of America w 2010 roku założyła Fashion Law Institute na Uniwersytecie Fordham w Nowym Jorku. Był to pierwszy ośrodek akademicki poświęcony kwestiom prawnym i biznesowym związanym z przemysłem mody można zatem powiedzieć, że od tego czasu prawo zaczęło być szyte na miarę potrzeb branży modowej.

W Polsce prawo mody dopiero się rozwija z uwagi na stosunkowo niedawny rozkwit branży modowej w naszym kraju. Taka specjalizacja może budzić pewne wątpliwości co do jej istotności i podstaw, na których miałaby się opierać – nic jednak bardziej mylnego. Prawo mody bazuje bowiem na prawie własności intelektualnej i prawie konkurencji, które są fundamentami w zakresie ochrony i rozwoju marki w branży modowej.

Pomimo braku publikacji z zakresu prawa mody w Internecie pojawia się coraz więcej artykułów poruszających różne problemy prawne dotyczące branży modowej. Jednakże dyskusje odnośnie tej specjalizacji nie ograniczają się jedynie do świata wirtualnego. Prawo mody było po raz pierwszy w Polsce przedmiotem dyskusji na Polskim Kongresie Prawa Mody zorganizowanym w 2013 roku przez Instytut Allerhanda. W ramach tego niezwykle prestiżowego wydarzenia przedstawiono wiele problematycznych kwestii, nie tylko oczami prawników, ale również twórców polskiej mody. Ta różnorodność  perspektyw rzuciła wiele  światła na wymagania stawiane w zakresie obsługi prawnej, ale również zrozumienia specyfiki branży modowej.

Coraz większa świadomość w zakresie prawa własności intelektualnej a dokładniej w kwestiach związanych z autorstwem, jak również z wykorzystaniem prawa własności przemysłowej do ochrony wzoru i znaku towarowego spowodowała, że większą uwagę przykłada się do sporządzania umów oraz ochrony marki przed nieuczciwą konkurencją.

W ramach bloga na niniejszej stronie w zakładce „Prawo mody” będzie poruszana problematyka prawna z zakresu prawa mody w tym m.in. kwestie dotyczące budowy, rozwoju i ochrony marki modowej, granicy pomiędzy inspiracją a plagiatem jak również wiele, wiele innych ciekawych zagadnień, które w ramach Create and Protect będziemy rozwiązywać.

 

Życzę miłej lektury!

 

 

Fot.: Heather Marks by Fervent-adepte-de-la-mode

www.imcreator.com